Anna

2012-11-14
22:35:00

2012-11-14

Jag har tänkt på de där med socker. Jag lyssnade på p3 dokumentär om Vipeholmsexperimenten. Där berättar dem hur Sverige använde (öömh, vad är de bästa ordet) handikappade, efterblivna, för att se vad socker gör mot tänderna.

De är så hemskt att Sverige använt människor som försökspersoner.

Dessa efterbliva människor lämnades på ett mentalsjukhus av deras familjer, för att ingen ville ha något med dem att göra. Dem var bara till problem, där lämnades dem och de ända sättet att komma ut var på bår. Dem fick aldrig besök så därför var de ett jätte bra ställe att göra ett experiment där inga familjemedlemmar kunde blanda sig i.

De efterbliva började att få olika sorters godis, så som extra stora och extra kladdiga kolor. Så att dem fick tugga och ha dem i munnen extra länge. Vissa fick vetebröd, vissa fick socker strött på sin mat, vissa fick bara choklad, vissa större mängd vissa mindre OCH ingen av dem borstade tänderna. De efterblivna blev ju glada för dem fick ju mer uppmärksamhet och godis, för ingen blir ju ledsen av godis.

Men man kan ju tänka sig hur ont dem måsta ha haft i munnen. Jag själv hade hål när jag var liten och de gjorde fruktansvärt ont. Och de var bara en tand, tänk då att ha de i hela munnen och inte få hjälp.

Detta var Svenska staten som gav tillåtelse att få utföra detta experiment. Dem övertalade godis-företag att göra speciella godisar, dem lurade dem att de var för deras skull dem gjorde detta. För skulle svenskarna upp täcka att de var godiset de var som gjorde att man fick hål skulle ju folk inte köpa godis. Så detta skulle leda till ett försprång för godisfabrikerna. Men de slutade med att staten och experimentet vände ryggen.

MEN de lilla ljusa med detta experiment är att detta är en grundlära för tandläkare. Och de var Norge som kom på att de är fluor som skyddar emaljen mot socker.

Så borsta era tänder, tänk vad många oskyldiga människor ha fått stå ut för att DU ska få bra tandvård och slippa ha ont av hål.

Detta pågick mellan åren 1945-1955, de är bara 58 år sedan dem slutade med det, de är inte så länge sedan ändå.

 

Inte nog med att socker är dåligt för tänder, så skadar de vägen hjärna och kropp. Ät inte så mycket socker...

Har ni tänkt på att förr så åt man bra "socker" när de var högtider eller speciella dagar. Men nu äter man de stortsätt varje dag. Viste ni om att de fick socker leverpastej? Och hur folk gömmer när dem äter godis och snack? Snöar in på så många rutiner bara för att få äta socker? De är då de gått till ett seriöst beroende precis som med cigg, alkohol och andra droger. Har ni tänkt på de?

 

Därför skulle jag vilja att godis ska kostar mer i Sverige. För jag har märkt när man går i butiker hur dem sänker pris på godis och hur billigt de egentligen är.  Jag försöker ha ett slags godisförbud, men när man ser så billigt godis vill man så gärna köpa. OM godis skulle varit dyrare så skulle de inte leda till så mycket beroende och besvär. SKATT PÅ SOCKER!!

I Norge är godiset väldigt dyrt just för att dem vill att man ska vara hälsosam och dem har insett hur dåligt godis är. Jag vet att allt är dyrt i norge för övrigt men godis är dyrare pga att de inte är nyttigt.

 

 

Mitt tips är att gå in på P3 dokumentär och ladda hem deras poddar och lyssna på dem. De är riktigt intressant och lärorikt. Man får lära sig en massa sjukt som Sverige gjort, även andra länder men mest är de om Sverige.

 

 

30 Min crosstrainer

30 Min träning av axlar

 

= 545 kcal

 

Peace!!


Kommentar:

Detta är viktigt att uppmärksamma, så det är jättebra att du har skrivit om det!

Fluorstudien från Norge räddade godis- och kex-industrin. Egentligen borde godis ha varningstexter, precis som tobak.

P.S. (Hör av dig till mig om du vill ha tips för att skriva dina texter ännu bättre)

2014-01-30 @ 10:24:44
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: