Anna

2012-08-10
20:20:00

2012-08-10

Idag var jag iväg hos veterinären med Tilly. Hon kissar nämligen blod och de var inte urinvägsinflammation som dem misstänkte. Jag var hos veterinären för ett litet tag sedan med henne och fick medicin mot det, men de hjälpte inte.

 

Så i fredags fick hon lugnande och blev röntgad för dem misstänkte att hon hade livmodersinflammation. Så dem ville se om hennes livmoder blivit förstorad, men dem hittade inget. Alla organ såg normala ut, men de är väll tur det. Veterinären misstänkte att hon hade fått mycoplasma och att de satt sig i någonstans i livmodern, urinblåsan, äggstockarna m.m där blod kan komma ut i urinen.

 

För råttor kan lätt bli förkylda och får öroninflammation och lunginflammation m.m av mycoplasma. Veterinären sa att denna sjukdom kan sätta sig på andra ställen och inte bara i öron och lungor, det är därför han misstänker att den satt sig någonstans i underlivet. Så hon fick en stor, stark medicin kur mot Mycoplasma.

 

Men de var väldigt läskigt att ge henne lugnande. Så klart gjorde ju nålen ont så hon pep till, men duktig var hon som inte bet mig eller gjorde något sånt. Men arg blev hon för när hon hoppade in i buren började hon fnusta och putta på filtarna hej vilt. Sen vips så började allt gå väldigt långsamt och hon la sig ner som att hon ville sova men hon andades väldigt fort. Näsan som att hon försökte arbeta mot det. Man märkte att hon hade massa vilja att kämpa fast hon hade fått lugnande. De var nämligen svårt att få henne att ligga på sidan och stilla. Eftersom hon hade lugnande så kissade hon hela tiden, de var väll svårt att hålla alla organ täta, tyckte så synd om henne.

 

De jobbiga är att när jag avlivar mina djur brukar de vara så att dem får en överdos av lugnande, som jag förstår de som. Och i slutet när vi var klara så var hon verkligen så slapp som när dem ska somna in för gott. Hon hade typ slutat kämpa, så i hjärtat hade man lite små panik, men man tänkte att dessa veterinärer bör veta vad dem gör. För veterinären jag fick han kan råttor. Hon fick uppvaknade och de dröjde en liten stund innan hon vaknade. Jag stod i kön för att få betala, då hade de nog gått ca 5 min säkert. Så hoppade de plötsligt till i buren bara sådär och sen dess har hon varit pigg och sig själv. Så jag behövde inte vara orolig när hon var som döende.

 

Så nu ska hon få 0.35ml Baytril och 0.35ml vibranod, 2 ggr/dagen i 14 dagar av båda medicinerna. Och de gillas inte här hemma, baytrilen smakar gorilla, men hon får alltid en godisbit eller något annat gottit efter medicinen.

 

 

Peace!!


Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: