Anna

2011-02-13
14:35:43

Penny

 

Äntligen har jag fått hem en dumbo rått hona. Jag var iväg och hämtade henne i fredags. Och hon är så liten så liten, jag har aldrig haft en sådan liten råtta. Hon är så söt och så lugn, dock lite svår att fota för hon är nyfiken men fortfarande lugnare än mina andra. Dem andra är mer envisa och starkare.

 

Så nu är de massa pip och tjafs i buren. Man är så rädd att dem ska skada henne för dem är så stora och hon så liten. Men de är mer pip nu än vad de var när jag introducerade äldre råttor för mina andra. Då klickade dem ihop direkt. Men de kommer nog att gå bra, men man är så rädd om lilla Penny. Man är nästan rädd att man ska klämma sönder henne i handen, så liten är hon

 

Namn: Penny

Född: 2010-12-02

Vikt: 97g (2011-02-11)

Öron: Dumbo

Färg/ teckning: S/ba eubk

 

Senare på lördags kvällen in såg jag problem. Eller så är jag bara blödig.

 

Vill först berätta detta sen kommer jag till saken.

 

Mina gammel råttor har aldrig haft problem med att få in nya råttor. Hade Mamma, Nour och Maja dem fick in Sally inga problem alls. Sen fick jag hem mina problem råttor Millie och Amy inga problem där heller. Lite rank bråk men de var mest bara Maja som puttade kull dom inget bit eller bråk. Och då hade jag Mamma, Nour, Maja och Sally när jag fick hem Millie och Amy, alla var då 8mån+.

 

MEN nu när en liten skit kommer då blir de bråk. De bits de skriks de jagas och brottas. Första dagen fick Penny vara i en egen liten bur med dem andra, jag la in dem en efter in i buren med henne. Lite tjafs blev de men inget farligt, mest Millie som var på henne. (vill bara flika in att hon sov själv första natten) Men sen lugnade de sig i buren och alla somnade och kommer bra överrens, så tänkte jag, jag sätter in dem i den vanliga buren. släpptes helvetet lös. Så tänkte jag de är bara att vara lugn de ska vara så, de brukar vara rank bråk i början och små ungar fattar inte hur dem ska bete sig och skriker. Så de var massa jagandes och brottandes och hon skrek massa i buren. Så ja igen, de kanske ska vara så tänkte jag och stack till en kompis för att slippa allt skrik från Lilla Penny. Men när jag kom tillbaka så hade hon massa bit märken på magen och ett på svansen och på örat, känner mig jätte elak.

 

Hon är lugn och fin när jag tar upp henne hon vill gärna sitta på axeln, att gå in i buren är inte favoriten. Så frågan är, varför är mina damer så elaka mot plutten och accepterar dem andra nya gamlingarna?

 

Dock har Mamma Nour och Sally gått bort så jag har bara Maja, Millie och Amy kvar.

 

Jag trodde ändå att Maja skulle ta henne under hennes vingar för Maja är så lik sin mor. Men nej, hon är lika elak som de två andra och puffsar upp sig och håller på.

 

Jag har testat ha dem på neutral plats - gick ok

Sen i städad bur - gick ej.

Sen badade jag dem - då sov dem tillsammans i sen stora buren utan problem. Tills maten kom och alla vaknade igen. Men i badrummet var de inget tjafs.

 

What to do?


Jag funderar på att honorna får flytta in i Jerrys bur och Jerry in i honornas. Och sen tillbaka efter ett tag när Jerry luktat av sig i deras bur. Så kanske bråket slutar?

 

Långt detta blev nu. Men jag är otroligt besviken på mina Tanter jag trodde dem skulle sköta sig. För dem är underbara i vanliga fall.

 

Nu är Jerry ute och springer och springer mkt runt Pennys bur och nu är de inget skrik. De är syn att hon inte är en hane. Dem verkar gå ihop bättre än hon och tanterna.

 


Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: