Anna

2010-08-06
00:02:39

Magra, små nya råttor...

Jag har funderar på att köpa nya råttor en stund nu. Eftersom Nour min har en tumör lika stor som en golfboll i magen. Just nu mår hon hur bra som helst, men jag vet att de kommer vända när som så jag måste låta henne somna in, när vet jag inte men när de väl händer. Men iaf så råttor kan bli deprimerade när dom förlorar en kompis så tänkte jag, jag köpe nu så dom är fler och inte märket att en försvinner. Så kollade jag runt på blocket lite så hittade jag 2 st för 100kr plus bur. Men där hade hon skrivit att dom inte funkar ihop alls. Men ändå dum som jag är tycker jag att detta är lockande, men tvekar tillsist ser jag hur hon sänker priset på dom hela tiden, tillsist är de nere på 25kr. Så tänker jag what the hell jag kör på de.

 

När jag kommer dit så letar hon efter handskar för en av dom bitts, så sa jag nej nej men jag klarar av att plocka upp dom, men dum som jag är (igen) blir jag biten  i fingret så de blödde, blödde massa så de droppade och hade sig. Så jag fick ta henne lite lätt i svansen och lägga in henne i transport buren. De tråkiga är att denna lilla tös har suttit i en hamsterbur med hö och spån och inget att leka med eller gnaga på. Ut och springa har hon nog inte fått göra henne så de är inte konstigt att hon bet mig då.

 

Då var de andra råttans tur att tas med. Fick reda på att hon bitit sönder hur botten helt så man inte kan lyfta buren alls. Tyckte de var skumt att hon inte orkat fixa någon ny botten alls. Men som sagt inte konstigt att hon gnager sönder botten när hon inte har NÅGOT att knapra på. Råttor är gnagare och måste ha något att tugga på, om dom inte har de blir buren lätt offret. Denna råtta hade inte heller någonstans att sova och bara spån och hö. Råttor ska ha någon typ av pappers pellets för spån är inte bra alls för deras luftgångar osv. Men ja, så sa hon att man kunde lägga in dom i samma transport bur så vi testade, eftersom hon sagt och skrivit att dom inte funkar ihop alls. Men hon hade fett fel. Hela resan hem från Hässleholm såg och och sov och myste tillsammans, inget bråk alls. Och inget bråk än och dom har varit ihop satta länge nu.

 

MEN! Jag vägde dessa råttor idag. Den "bruna" vägde 220g och den "ljusa" vägde 300g. Dessa råttor är ca 9 mån. Mina 3 andra råttor ligger på 500g sträcket och dom är typ lika gamla,  Så lite ska dom inte väga, dom nya då. Dom är jätte små tycker jag. Jag kollade även deras bajs och märkte att dom har nog bara ätit pellets för bajset var grönt och lite diareigt. Råttor ska ha mat som vi människor äter och en torrfoderblandning av vete, korn, havre och råg och lite annat gott. Som dom ska ha tillgång hela tiden. Men jag tror inte dom fick de alls. För jag tyckte inte att jag såg någon mat i burarna faktiskt, men jag kan ha missat.

 

Man märkte att bara den lilla stunden jag hade dom ute innan jag stack till Mamma så blev dom så mkt lugnare. Först fick dom panik när jag skulle lyfta dom men sen lärde dom sig att jag inte skulle saka dom. En la sig till och med i min famn när jag komm till mamma för att bli klappad, dock är dom fortfarande rädda. Hoppas de försvinner snart. När jag skulle tvätta av dom med vårtservetter fick dom oxå smått panik men sen lugnade dom sig, när dom märkte att de var skönt att bli lite renare, svansen var äckligt gul usch....

 

Kan ju lägga till att huset vi komm till var nog de skabbigaste jag sätt på länge och djuren där var smala och kaninerna satt i försmå burar, Mössen hade inga hjul. Katterna såg man hur de gick in vid höftbena. Nä fy asså. Kan ju säga lätt att dessa två råttor har hamnat i bra händer. Snart lugnar dom ner sig och blir lika tama som mina 3 andra.

 

Min Lilla familj Jag, 5 råttor och 4 hamstrar <3

 


Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: